17.7.2011 - Stock Car
Při závodech stock-car létala auta vzduchem, někdy se vyplatil i start z poslední řady.
Dva víkendové dny patřily v areálu Motorsportklubu AMK Domažlice divokým závodům stock-car. Na startovní čáře se vystřídalo více než 120 jezdců z dvacítky bavorských klubů, kteří u nás soupeřili o body do svého šampionátu.
První poháry se ale předávaly ještě před startem úvodní jízdy. Z rukou ředitele závodu Jana Hrbáčka je převzali jezdci, kteří dosáhli v jednotlivých kategoriích nejrychlejších tréninkových časů. Nezasvěceného diváka proto určitě překvapilo, že několik závodníků své měřené tréninkové kolo absolvovalo volným tempem, bez jakékoliv snahy o dosažení co nejlepšího času.
Vysvětlení je prosté. Byli to ti, kteří předem věděli, že nemají šanci zařadit se mezi nejrychlejší. A v závodech stock-car, kde je povoleno narážení do soupeřů a jejich vytlačování z trati, je nejhorší stát na startu uprostřed závodního pole. Ti, kdo startují z první řady, nechají případnou skrumáž v první zatáčce za svými zády a ti, kteří pole jezdců uzavírají, zase mají větší šanci vyhnout se hromadné kolizi, do níž jsou nejčastěji zapleteni právě soupeři z prostředku startovního pole.
Při samotných závodech si na své přišli všichni milovníci akční podívané. Sportovně nejhodnotnější byly rozjížďky robustních „bugin“ vybavených velkoobjemovými motory. V mnoha případech za jejich volanty seděli jezdci, které na domažlické trati občas vídáváme také při závodech Chodského čakanu. V této kategorii je ale vzhledem k dosahovaným rychlostem zakázán jakýkoliv úmyslný kontakt s vozy soupeřů. I bez havárií jsou ale jízdy „bugin“ velmi dramatické a navíc podbarvené úžasnou zvukovou kulisou silných motorů.
V soubojích karosovaných aut opět nebyla nouze o havárie, které ale díky předepsané bezpečnostní výbavě vždy skončily bez zranění. Ve dvou případech dokonce vozy přepadly i přes ochranný hliněný val lemující závodní ovál.
Díky pohotovým hasičům z SDH Koloveč byly převrácené automobily rychle postaveny zpět na kola, nepojízdných vozů se podle druhu jejich poškození ujala buď posádka odtahového Nissanu Patrol, nebo vysokozdvižného vozíku, a tak se podařilo přerušení rozjížděk zkrátit na nezbytné minimum a závody měly potřebný spád.
Jan Pek